Arnoud Boerwinkel, dirigent

Geboren in Zeeland ontving hij al op jonge leeftijd blokfluit- en pianolessen, leerde hij de eerste beginselen van de muziektheorie en sloeg hij zijn eerste maten als aspirant-dirigent-in wording.

Veertig jaar lang was hij hoboïst in diverse amateurorkesten en ensembles. Zo speelde hij met het VU-orkest onder leiding van Daan Admiraal veel grote symfonische werken, waaronder de Sacre du Printemps van I. Stravinsky. In de tachtiger jaren trad hij onder meer op in de Kleine Zaal van het Concertgebouw met het complete werk van Francis Poulenc voor blazers en piano. Later maakte hij deel uit van het Zaans Blazersensemble onder leiding van Bas Pollard en blazersensemble TIMBER o.l.v. Gijs Leenaerts en Ivo Meinen.

Ook heeft hij ruime ervaring als bas/bariton in verschillende Amsterdamse koren. Onder meer met het Amsterdams Bach Consort onder leiding van Niek Idelenburg zong hij passionen en cantates van J.S. Bach, maar ook King Arthur en Ido and Aeneas van H. Purcell, de Orfeo van Monteverdi en prachtige madrigalen uit barok en renaissance. Korter geleden zong hij in balkankoor SLAVUJ onder leiding van Ivo Boswijk, waarmee hij tweemaal fantastische muziekreizen maakte naar Georgië.

Rond 2005 deed Arnoud zijn eerste ervaringen op als koordirigent, eerst voor een vrouwenkoor en later voor kleine gelegenheidskoortjes. Sinds 2013 is hij dirigent van het Aubadekoor Tuindorp-Oostzaan en in juni 2018 voltooide hij zijn opleiding aan de Meerjarige Dirigenten Opleiding aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten. In dat kader liep hij onder meer stage bij voornoemd Amsterdams Bach Consort van Niek Idelenburg en de Amsterdamse Cantorij onder leiding van Felix van den Hombergh.

Arnoud verdiende jarenlang de kost in de gezondheidszorg, vooral werkzaam voor cliënten- en patiëntorganisaties. Zelf zegt hij: “Na mijn afscheid van deze sector heb ik mij voor honderd procent vastgebeten in de dingen die ik leuk vind en waar ik goed in ben.” Naast zijn werk als koordirigent is Arnoud ook werkzaam als freelance tekstschrijver. Zo schreef hij over zijn solowandeling naar Rome het succesvolle ‘Op ’n bolletje wol naar Rome’. Daarnaast schrijft hij levensverhalen van ouderen die terugblikken op hun leven.